Hanna Nilsson

Jakten på något nytt

Kategori: Tankar

Inför skolstarten tänkte jag liksom många andra att det var dags att komma igång med träningen igen. Jag kände mig dock fruktansvärt less på det eviga pumpandet i maskiner och fotsteg på löpband som bara var samma. Så jag gick på jakt efter något nytt. 
 
En timmes Yoga senare var jag fast. Jag (som är väldigt otålig när det kommer till sådana här saker) hade aldrig förväntat mig att falla för en träningsform där hälften går ut på att bara andas. Lugnt och metodiskt, in och ut i en jämn takt. Men all stress fullkomligen rann av mig, dock med en fin träningsverk som ersättning kommande morgon. För någon som haft en ond stressmage i ett halvår kunde det inte ha kommit något bättre. 
 
Nu har jag snart tränat yoga i en månad, varvid jag både har blivit starkare och smidigare. Det har gett mer på dessa veckor än allt gymmande det senaste året, både fysiskt och psykiskt. Efter lite googling har jag även funnit fördelar med yoga som t.ex.:
  • Att andningsövningarna minskar stress, liksom förbättrar ens syreupptagning och lungkapacitet.
  • Att det ökar förbränningen och hjälper matsmältningen.
  • Att det ökar koncentrationen, ger energi och förbättrar korttidsminnet.  
  • Att det ger en stark och smidig kropp, inifrån och ut. På köpet får man en bättre hållning! 
  • Att det förbättrar ens atletiska förmåga på det stora hela.
Nu till veckan ska jag även börja träna med en Längdskidåkningsklubb, vilket jag är oerhört pepp på! Åkt skidor har jag alltid gjort, men det ska bli extra kul att få lära sig tekniken "ordentligt" och förhoppninsvis bli en bättre åkare. Sen är det såklart alltid kul att träna i grupp.
 
Slutsatsen av detta är alltså: yoga är inte bara kul och avstressande, utan väldigt bra för kropp och psyke som helhet. Att börja träna inför längdskidssäsongen med ett gäng känns också kul. Jag hoppas därmed ha hittat ett varierande sätt att träna som jag tror funkar på lång sikt. Min träningsfilosi är nämligen det mycket logiska: gör det som är roligt så kommer motivationen av sig själv.   
 
Kommentera inlägget här: