Hanna Nilsson

Årssammanfattning 2013

Kategori: Livet

Paris, je t'aime! 

 

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? En vecka i augusti spenderades i underbara Paris, vilket var en dröm som gick i uppfyllelse. Sedan flyttade jag till mitt alldeles egna boende, vilket ändå måste ses som en rätt stor grej. Jag håller dock fortfarande på att vänja mig vid att bo helt ensam, utan vare sig familj eller djur, men det känns bättre och bättre. 

 

Mitt lilla rum, fattas bara något att hänga på väggarna! 

 

Genomdrev du någon stor förändring? Det skulle väl vara flytten i så fall. Att ha mitt egna hem att gå till.  

 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ingen av vännerna, dock en släkting. Tror min vänskapskrets fortfarande är lite för ung, men om några år kanske det börjar dyka upp några juniors!

 

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? Datum är jag helt hopplös på! Men veckan i Paris, alla dagar i Småland och fredagen som jag hämtade nyckeln till lägenheten är de stora grejerna. Såklart en massa annat. Sen kommer jag aldrig glömma när familjens katt Murre sakta somnade in framför mig, det var så sorgligt.  

 

Murre. 

 

Dog någon som stod dig nära? Ingen människa, tack och lov. Men familjens hund Pepsi och (som sagt) katt Murre fick båda gå vidare under året. Det är märkligt hur ett litet djur kan lämna ett så stort tomrum i en familj! 

 

Vilka länder besökte du? Bara Frankrike! Annars höll jag mig inom Svea rikes gränser.  

 

Bästa köpet? Har inte gjort några större köp. Men min vinterkappa är nog en bra investering, även om jag måste fålla upp ärmarna lite. Röd och väldigt klassisk, med sextiotalssnitt. 

 

Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014? Mindre stress! En trerumslägenhet! Ett bokkontrakt! 

 
Vad önskar du att du gjort mer? Som säkert många andra, måste jag svara tränat. Jag är väldigt aktiv, promenerar och gör yoga eller andra styrkeövningar nästan varje dag, men saknar den mer ordentliga träningen lite grann. Har som mål att springa mer så fort snön är borta nästa år, men innan dess även ta tag i skidåkningen (bara vi får snö någon gång...). Önskar även att jag tagit mer tid till skapandet. 

 

Vad önskar du att du gjort mindre? Stressat och oroat mig i onödan, det måste vara det absoluta sämsta man kan göra! Tar bara onödig tid och energi. Sen kanske man skulle ha slösurfat lite mindre och pluggat lite mer. 

 

Favoritprogram på TV? Game of thrones och Downton Abbey, sjukt bra serier. 

 

Bästa boken du läste i år? Åh, har ju läst alldeles för lite. Men Jonas Gardells trilogi Torka aldrig tårar utan handskar är fantastiskt bra och får det att knipa till i hjärtat mer än en gång. Jag har också försökt ta mig igenom Brott och straff under året, vilken är väldigt spännande men går hemskt långsamt att läsa. Sedan var Alkemisten av Paolo Coehlo en positiv överraskning, även om jag blev lite konfunderad av slutet. Har precis börjat på Kärlekens historia som hittills ser väldigt bra ut. (Inser att jag inte gav svar på frågan, men kunde inte bestämma mig!)

 

Största musikaliska upptäckten? Herr Puccini är visserligen inte en ny upptäckt, men vars musik verkligen har växt under året. Mitt tycke för opera överhuvudtaget har visserligen skjutit, då jag känner mig fruktansvärt less på det här med house och dj:s och grejer. Klassiskt, blues eller rock är bäst. Sen lite pop emellanåt.   

 

Vad var din största framgång på jobbet 2013? Nu pluggar jag ju, men bara att ha klarat höstterminen utan ett enda Underkänt känns som en framgång! Speciellt när jag utöver 100% universitetsstudier har studerat franska på distans. 

 

Största misstaget? Precis som jag varit inne på tidigare, så har jag lagt alldeles för mycket energi på att stressa och oroa mig i onödan. Istället för att planera bra eller bara prata ut så har jag skjutit fram allt till bristningsgränsen. Det är väldigt dumt och definitivt den störtsta läxan inför 2014.

 

Såhär har en sett ut! 

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Jag skulle säga gladare på det stora hela. Även om jag befann mig i en stressbubbla hela hösten (som jag inte hanterade bra alls), så har de lyckobringande sakerna i vardagen övervägt allt det dåliga. Jag skulle vilja säga att jag bara blir gladare och gladare, har fått mer ro i själen. 

 

Vad spenderade du mest pengar på? Skollitteratur kanske? Efter mat såklart. 

 

Något du önskade dig och fick? Resa till Paris.

 

Något du önskade dig och inte fick? Några miljoner på bankkontot hade ju inte suttit fel. Om inte annat ett sommarjobb. 

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2013? Jag väcktes av sång och paket på morgonkvisten, åt frukost med familjen samt bakade tårta under förmiddagen. Efter lunch kom mormor och morfar, moster med man, morbror, kusiner och några andra släktingar för fika. Det var en bra födelsedag!

 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Finns det säkert, som att inte stressa så mycket eller att ha försökt umgås mer med vännerna. Men då hade jag kanske inte fått de läxor som livet ansåg att jag behövde. 

 

Jag och Leo vid Vättern i somras.  

 

Vad fick dig att må bra? Träning, långa promenader med hundarna, när allt plugg lönade sig och de få kvällar med penslen i handen. Men som alltid och som mest: pojkvännen och familjen.  

 

Vem saknade du? Under våren saknade jag en viss herre som tillfälligt bosatt sig hundra mil söderut. Resten av året har jag varit förskonad från saknad, med undantag för några enstaka kvällar när man suttit ensam i lägenheten och önskat sig någon där. 

 

Mest stolt över? Att jag klarat allt skolarbete och att jag (om än stappligt) börjar kunna förstå och prata franska. Drömmen är att bli flytande, men det kommer väl i sinom tid. Strävar efter att åka på språkresa till antingen Frankrike eller Schweiz nästa år. 

 

Högsta önskan just nu? Jag är redan fruktansvärt bortskämd, så jag önskar att fler fick bli det. Att de hade människor som alltid ställer upp, stödjer en i allt och någon som ger dem kramar och pussar när det behövs. Att folk skulle vara mer respekterande och snälla mot varandra.  

 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Stressa mindre och njuta mer. Läsa fler böcker och se dokumentärfilmer. Börja skriva på allvar igen och måla ännu mer. Förhoppningsvis få ett sommarjobb. Ta vara på dagarna bättre. Kanske vara en flitigare bloggare? 

Kommentera inlägget här: